درباره یائسگی خانم ها در دوران میانسالی |یائسگی با چه نشانه هایی در خانم ها شروع می شود

    درباره یائسگی خانم ها در دوران میانسالی 

    در دوران میانسالی خانمها با یائسگی مواجه می شوند که با توقف ترشح هورمونهای زنانگی همراه است و علایمی دارد. برای تعداد زیادی از زنان، گذر از یائسگی دوره اي دشوار در زندگی تلقی می شود که اغلب با تعدادی علایم خاص همراه است.

    درباره یائسگی خانم ها در دوران میانسالی |یائسگی با چه نشانه هایی در خانم ها شروع می شود

    یائسگی دوره اي خاص از زندگی زنان است و مطالعات انجام شده نشان داده، که در سراسر جهان، امید به زندگی در زنان با افزایش تعداد سال هاي زندگی بعد از یائسگی و تعداد زنانی که در دسترس یائسگی هستند افزایش می یابد. گذر از یائسگی بعنوان فرآیندی طبیعی و مرحله اي تکاملی در زندگی بانوان شناخته شده است.

     

    زنان میانسال باید بدانند که یائسگی بدین معنا نیست که پایان زندگی نزدیک شده، چرا که هنوز نیمی از زندگی باقیمانده است. دوره یائسگی در زنان میانسال علاوه بر تغییرات هورمونی و ساختار بدنی، شامل تغییراتی در سایر جنبه هاي روان شناختی و اجتماعی نیز میباشد و بر سبک زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

     

    علایم یائسگی در ۷۰ درصد زنانی که به این دوران نزدیک می شوند، گزارش می شود. این علایم با تغییرات عمده فیزیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی همراه است. از لحاظ زیستی تغییرات هورمونی منجر به قطع دوره عادت ماهیانه می شود و علایمی مانند گرگرفتگی، خارش و عرق شبانه در زنان میانسال بروز می کند.

     

    شایع‍‌ترین علایم در دوره یائسگی شامل موارد ذیل میباشد که البته برخی زنان این علایم را تجربه نمی کنند:گرگرفتگی و قرمز شدن صورت : بیشتر زنان در دوران یائسگی، گرگرفتگی را تجربه می کنند. دراین حالت حرارت بدن زیاد و صورت و بالاتنه قرمز می شود. گرگرفتگی واکنش بدن به کاهش ترشح هورمون استروژن است، که با نزدیک شدن به سن یائسگی امری طبیعی است.

     

    تعریق شبانه : تعریق شبانه نسبت به گرگرفتگی دارای علائم شدیدتری است.

     

    بی نظم شدن قاعدگی : علت اصلی آن عدم تعادل هورمونی یا کاهش تولید استروژن در زنان میانسال است.

     

    درد قاعدگی : نخستین علامت یائسگی است.

     

    خستگی مفرط : دومین علامت یائسگی، خستگی مفرط است. دراین حالت، فرد بطور بی وقفه احساس ضعف، خستگی و کمبود انرژی می کند.

     

    اختلال خواب : بیخوابی دربرخی موارد با یائسگی ارتباط دارد. این مشکل نیز بعلت تغییر در ترشح هورمون هاست.

     

    افزایش وزن : زیاد شدن اندازه دور کمر علامت دیگری از تغییرات هورمونی در بدن است. با بالا رفتن سن، کند شدن سوخت و ساز بدن و افت ترشح هورمون ها فرد دچار اضافه وزن شده و تجمع چربی در پهلوها افزایش می یابد.

     

    تغییرات خلق و خو : گاهی زنان یائسه دچار تغییر در خلق و خو می شوند و یا به‌صورت ناگهانی و غیرقابل کنترلی رفتار می کنند.

     

    مشکل در تمرکز : در اوایل یائسگی، تعداد زیادی از خانمها در به یاد آوردن مسائل دچار مشکل می شوند. این امر به پایین بودن میزان استروژن و بالا بودن استرس ارتباط دارد.

     

    افزایش حساسیت : اصولاً موارد زیادی از ابتلا به انواع حساسیت ها در نتیجه واکنش هاي هورمونی بروز می کند.

     

    تپش قلب : تپش قلب، یکی از شایع‍‌ترین علایم قبل از یائسگی است. این حالت ناگهانی است و باعث وحشت تعداد زیادی از بانوان می شود.

     

    افسردگی : احساس ناراحتی یا افسردگی کوتاه مدت دراین دوران طبیعی است. اما اگر این وضعیت ادامه یابد و زندگی را مختل کند، افسردگی رخ داده است.

     

    سردرد : اگر چه سردرد عوامل مختلفی دارد اما در مراحل اولیه یائسگی، سردردها بیشتر و شدیدتر است و علت اصلی آن کاهش استروژن است.

     

    مشکل لثه، افزایش خون ریزی : شایع‍‌ترین مشکل لثه، خون ریزی و التهاب است.

     

    خارش و مورمورشدن پوست : با افت میزان استروژن، تولید کلاژن نیز کند می شود.کلاژن در انعطاف پذیر بودن پوست نقش مهمی دارد.

     

    پوکی استخوان : در دوران یائسگی، میزان استروژن افت پیدا می کند و روند کاهش تراکم استخوان، سرعت پیدا می کند. توانایی بدن برای تحمل این روند با بالا رفتن سن تحلیل میرود.

     

    نتیجه گیری :

    طبق پژوهش هاي صورت گرفته، درک زنان میانسال نسبت به مفهوم گذر از یائسگی فردی و شخصی است و آنرا شامل یک سری علائم خاص جسمی و روانی می دانند. زنان میانسال دیدگاه کلی در زمینه یائسگی دارند و آنرا بعنوان دوره انتقالی تحت تأثیر فرایند طبیعی غدد درون و عوامل زیستی تلقی می کنند که علاوه بر تاثیرات جسمانی بر وضعیت روحی، اجتماعی، سبک زندگی و درک از بالارفتن سن و پیری خود تاثیر میگذارد.

     

    بهمین خاطر بایستی ارائه دهندگان مراقبت هاي دکتری و سلامتی به چگونگی درک زنان در مورد گذر از یائسگی توجه داشته باشند تا بتوانند به طرز مطلوب و مناسبی با آنان ارتباط برقرار کرده ودر زمینه توانمندسازی آنان و ارائه خدمات حمایتی و روان شناختی اقدامات لازم را انجام دهند.

     

    حقیقت این است که می توان با چند روش ساده این دوران رابا اسانی سپری کرد. وقتی‌که ۱۳ ساله هستید، با نخستین قاعدگی وحشت‌زده می شوید؛ وقتی‌که ۲۳ ساله هستید آرزو می کنید که کاش اصلاً دچار آن نمی‌شدید و وقتی‌که ۴۳ ساله هستید از علائم و نشانه‌هاي پایان آن متعجب می شوید. تصور ما از یائسگی، گُر گرفتن، افزایش وزن و افزایش خطراتی مثل بیماری‌هاي قلبی است، اما با کمی تغییر می‌‌توان شرایط را عوض کرد.

     

    خانم‌هایي که با این وضعیت آشنا هستند و میدانند قرار است با آغاز یائسگی چه تغییراتی در بدن‌شان رخ ‌دهد، نگرش مثبتی نسبت به آن دارند. داشتن آمادگی و آگاهی بشما حس نظارت بهتر می دهد و انتخاب‌هاي سالم‌تر و بهتر و به‌طور کلی حس بهتری خواهید داشت. درک و فهم این که واقعاً چه اتفاقی در حال وقوع است، بسیار ضروری میباشد. در واقع یائسگی فقط یک روز است، روزی که در آن دچار قاعدگی نمیشوید. اغلب خانم‌ها در ۵۱ سالگی دچار یائسگی می شوند.

     

    تمام چیزهایی که ما ازآن تحت عنوان یائسگی حرف می زنیم در واقع مرحله شروع آن است که در اوسط دهه چهل زندگی بروز میکنند و طبق معمولً ۶-۵ سال ادامه دارند. تخمدان‌ها در تولید استروژن کند عمل کرده و سایر هورمون‌ها را نیز کمتر تولید می کنند، تخمک‌گذاری نامنظم میشود و برخی علائم دیگر. یکی از مهم ترین این تغییرات، تغییر در پریود است. دوره سیکل ماهانه کوتاه‌تر و گاه طولانی‌تر میشود. طبق معمولً خون ریزی‌ها تشدید شده و روزهای بیشتری خون ریزی خواهید داشت. از طرفی گر گرفتن‌ها شروع می شوند.

     

    بعد از یائسگی میزان استروژن در بدن پایین می ماند و تخمدان‌ها دیگر پروژسترون تولید نمیکنند و علائم یائسگی کم‌کم برطرف میشود. این که این علائم چقدر شدت دارند و چقدر طول میکشند، در افراد مختلف، متفاوت است؛ درست مثل بارداری‌ها که هر کس آن رابه نوعی تجربه می کند. برای عده اي از خانم‌ها، این تغییر بسیار ساده و آسان است و برای عده‌اي نیز بسیار سخت. اگر پریود‌هاي بسیار دردناک و شدیدی دارید و اگر در دوران پریود دچار انقباض‌هاي شدید

     

    عضلات شکم و کمر می شوید، احتمال آنکه یائسگی سختی هم داشته باشید، بیشتر است. در چنین مواقعی بهتر است از پزشکان و متخصصان کمک بگیرید و به توصیه‌هاي انها توجه کنید.وقتی‌که ترشح هورمون‌ها نامنظم می شود، نوسانات خلقی نیز افزایش می‌‌یابد. در چنین مواقعی مصرف قرص‌هاي ضد بارداری تا حدودی مشکل را برطرف میکند.

     

    پزشکان مصرف این قرصها را بر هورمون درمانی ترجیح میدهند. در هورمون درمانی از هورمون اضافی استفاده می شود، ولی در استفاده از قرصها، میزان هورمون‌هاي بدن به ثبات میرسد. این قرصها تا حدودی نامنظم بودن قاعدگی‌ها و خون ریزی‌هاي سنگین را برطرف میکنند. با مصرف این قرصها احتمالاً ظرف دو ماه علائم پیش از یائسگی کاهش می یابند.

     

    برای مقابله با گُر گرفتگی‌ها، به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید

    حدود ۷۵ درصد از خانم‌ها در دوران یائسگی دچار گُر گرفتگی می شوند و حدود ۷۰ درصد انها از این وضعیت بسیار رنج میبرند و نیاز به درمان دارند. طبق تحقیقات به عمل آمده روی ۶۰ هزار خانم، آنهایی که دراین دوران دچار گُر گرفتگی میشوند، ۱۱ درصد کمتر به بیماری‌هاي قلبی – عروقی مبتلا میگردند و این یک نشانه خوب است، ولی به هرحال عرق کردن زیاد و سرخ و گلگون شدن چهره باعث می شود به دنبال راه‌حلی باشید. برای این منظور بهتر است در برنامه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

     

    توفو و سایر غذاهایی که با سویا تهیه می شوند، حاوی استروژن‌هاي طبیعی گیاهی هستند و به پیشگیري از گرگرفتگی‌ها کمک می کنند. خانم‌هایي که هرروز سویا مصرف می کنند، ۴۵ درصد کمتر دچار گر‌گرفتگی میشوند و اگرهم دچار این وضعیت شوند، شدت آن بسیار کمتر است.

     

    مصرف الکل، غذا هاي تند و پر ادویه و کافئین نیز باعث تشدید گرگرفتگی میشوند، بنابر این از مصرف آن ها تا حد ممکن پرهیز کنید. یوگا و سایر روش‌هاي کاهش دهنده استرس نیز موثر هستند. تکنیک‌هاي ذهنی مثل تنفس عمیق نیز باعث کاهش گر‌گرفتگی میشوند. اگر تمام این موارد، تغییر خاصی در شما ایجاد نکرد‌، می توانید از روش هورمون درمانی استفاده کنید. دراین مورد باید طبق نظر دکتر‌تان عمل نمایید.

     

    خوابی آرام داشته باشید

    پژوهش‌ها نشان داده‌اند که یک اتاق خواب خنک، باعث التیام وضعیت و کیفیت خواب می شود و گر‌گرفتگی‌هاي این دوران رابه حداقل میرساند. درضمن داشتن خواب آرام و آسان شبانه تأثیر زیادی در کاهش و آسانی سایر علائم مربوط به یائسگی دارد، مثل احساس خستگی مفرط، فراموشی، افزایش وزن و نوسانات خلقی.

     

    ۱۰۰ کیلو کالری از میزان انرژی دریافتی روزانه خود کم کنید

    در دوران پیش از یائسگی تمام خانم‌ها اضافه وزن پیدا می کنند، اما بازهم میگوییم که تغییرات هورمونی تنها دلیل افزایش وزن دراین دوران نیست. حتی اگر مثل ۳۰ سالگی در ۴۵ سالگی هم به‌طور مرتب ورزش کنید و درست به همان اندازه سابق غذا بخورید، بازهم افزایش وزن رخ میدهد؛ زیرا بدن دراین دوران به کالری دریافتی کمتری نیاز دارد و به ازای هر دهه از افزایش عمر، متابولیسم بدن ۵-۴ درصد کُندتر می شود،

     

    یعنی این که شما به ۱۰۰ کیلو کالری کمتر از سابق نیاز دارید، بنابر این یا کالری کمتری دریافت کنید یا به مدت ۱۵ دقیقه بیشتر پیاده‌روی کنید تا آنرا بسوزانید. اگر بتوانید هم انرژی دریافتی را ۱۰۰ کیلوکالری کاهش دهید و هم ۱۵ دقیقه بیشتر پیاده‌روی کنید، بسیار بهتر و موثرتر است.

     

    اهمیت ورزش در دوران یائسگی

    هر چه بدن شما عضلانی‌تر شود، کالری بیشتری بسوزانید و استخوان‌هاي محکم‌تری داشته باشید، در دوران یائسگی نیز سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید بود. به این ترتیب احتمال آنکه به اضافه وزن دچار شوید، کاهش مییابد و از برخی بیماری‌ها مثل بیماری‌هاي‌ قلبی و استئوپروزیس «پوکی استخوان» در امان میمانید «هردو بیماری در دوران پس از یائسگی بیشتر بروز می کنند». ورزش کردن کلید محافظت ازبدن در برابر بیماری‌هاي قلبی در دوران یائسگی است.

     

    افزایش اندازه دورکمر باعث افزایش بروز برخی خطرات مثل بیماری قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا و. . . میشود. حتی اگر همیشه در وضعیت خوبی به سر بُرده‌اید و هیچگاه دچار کلسترول بالا و فشارخون بالا نشده‌اید، بازهم ممکن است در دوران یائسگی این عارضه در شما بروز پیدا کند. هر گونه علامت و نشانه راکه به سلامت‌تان مربوط است جدی بگیرید و با دکتر‌تان مطرح کنید؛ مثل تعرق زیاد، افزایش تپش قلب، حالت تهوع و کوتاه شدن تنفس.

     

    اغلب علائم مربوط به یائسگی شباهت زیادی به علائم مربوط به بیماری قلبی در خانم‌ها دارند؛ بنابر این برای خاطرجمعی بیشتر حتما به دکتر مراجعه کنید.بعد از یائسگی، خانم‌ها حدود ۲۰ درصد از تراکم استخوان‌هاي خودرا از دست می دهند، اما اگر کلسیم کافی دریافت کنید، به اندازه کافی ورزش کنید و سیگار نکشید،

     

    این خطر بسیار کاهش می یابد؛ بنابر این دراین سالها مصرف کلسیم و ویتامین D را فراموش نکنید. اگر ویتامین‌D و کلسیم کافی دریافت کنید «مکمل‌ها»، این خطر تا ۱۲ درصد کاهش می یابد. پژوهش‌هاي بسیاری نشان می دهد که ارتباط نزدیکی بین مصرف مکمل‌هاي کلسیم و ابتلا به حملات قلبی وجوددارد؛ ‌بنابر این قبل از مصرف انها حتما با دکتر‌تان مشورت کنید تا مقدار مصرف روزانه این مکمل‌ها و مقداری که باید از طریق غذاها دریافت شود را معین کند.

     

    درباره یائسگی خانم ها در دوران میانسالی |یائسگی با چه نشانه هایی در خانم ها شروع می شود

     

     

ارسال دیدگاه

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت رادیکال دانلود محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
طراحی و کدنویسی : رضا دلیر
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار