چه کنیم تا در یک رابطه احساسی آسیب نبینیم؟

    چه کنیم تا در یک رابطه احساسی آسیب نبینیم؟ 

    امروز بشما خواهیم گفت که چه کار کنید تا دریک رابطه عاشقانه و احساسی کسی نباشید که آسیب می‌بیند. گرچه شاخص‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی عشق «هیجان» است اما چنانچه مدیریت کامل ارتباط عاشقانه را بر دوش‌اش بگذاریم، نابودی تلخ رابطه رابه نظاره نشسته‌ایم.

     

    1- رویارویی با عشق، از آنجا که هیجان زیادی در انسان به‌وجود می‌آورد، امر سهولت نیست. انچه حائز اهمیت است، باورکردن هیجانی بودن پدیده عشق است و بازهم باور کردن این که هر هیجانی قابل مدیریت و نظارت است. چنانچه عشق مانند تمام پدید‌ه‌هاي هیجانی، بدون یاری منطق و استدلال هدایت شود، بی‌گمان، پرآسیب خواهد بود.

     

    هنگامیکه سعی میکنیم هیجان عشق، در عین بروز، مدیریت و بازرسی شود، آنرا آرام کرده‌ایم. تیرهای منطق و استدلال که برپیکره‌ هیجان عشق وارد می شود، هیجان را آرام‌تر و سر به‌زیرتر کرده، آنرا از پا می‌اندازد.

     

    2- یکی از چالش‌هایي که عشق با آن روبرو می شود، چالش هویت عشاق است. حفظ هویت من در برابر هویت ما. هیچ‌یک از این هویت‌ها، نباید به نفع هویت دیگری کنار رود، بهترین راه تداوم یک رابطه، حفظ هویت فردی درکنار هویت ارتباطی است.

     

    3- هر فرازی را نشیبی است و عشق نیز از این امر مستثنا نیست. چنانچه باور کنیم هیجان عشق طی مدت زمانی، فروکش خواهد کرد، واقع‌بینانه‌تر به ارتباط عاشقانه می‌نگریم و از هر گونه ایده‌آل‌سازی‌ دست برمی‌داریم.

     

    4- باور کنیم، اولین محاسبه ما در ارتباط عاشقانه هرگز واقع‌بینانه نیست. بنابر این، برای جلوگیری از تمرکز هیجانات غیرواقعی، ضروری است پس از مدیریت هیجانی، بار دیگر فرد مورد نظر را مورد محاسبه قرار دهیم و چنانچه به تنهایی قادر نیستیم، از دیگران، مشاوران و متخصصان یاری جوییم.

     

    5- هنگامیکه به فرد بخصوصی توجه می کنیم، عواطف، زمان بیشتری بر او متمرکزشده، وزن بیشتری دریافت میکند؛بنابر این برای پیش گیری از مدیریت غالب هیجانات در روابط عاشقانه، بهتر است توجه خود رابه امور دیگری مانند کار، مطالعه، ورزش و… متمرکز‌ کنیم. دراین صورت از عمق و شدت هیجانی عشق کاسته‌ایم و شاخ و برگ پیدا کردن آن رابه تعویق انداخته‌ایم.

     

    6- در سیر یک رابطه عشق بهنجار، عشق شرطی میشود. هیچ انسان سالمی نمی تواند دیگری را تحت هر شرایطی دوست داشته باشد. یک ارتباط سالم پیام دوست داشتن می دهد و پیام دوست‌داشتن دریافت می کند.

    چه کنیم تا در یک رابطه احساسی آسیب نبینیم؟

    توصیه‌‌هایي برای عشاق ناکام

    چنانچه پس از تجربه ناکامی در عشق، عمیقا برانگیخته شده‌اید، خشم و عصبانیت زیادی را تجربه میکنید و با افکار انتقام‌جویانه اجباری و تکرارشونده مواجهید، وضعیت خودرا اورژانسی ببینید و جدأ توصیه میشود در اولین فرصت ممکن از متخصصان بهداشت روان، مراکز مشاوره، پزشکان، والدین و نزدیکان، تقاضای کمک کنید. باور کنید که تمرکز شما بر خشم و انتقام، تنها اوضاع را بحرانی‌تر کرده و تغییری درحال بد شما ایجاد نخواهد کرد.

     

    در مورد این که چه کارهایی میتوان برای حل وضعیت موجود انجام داد، بیندیشید،فهرستی از تمامی کارهایی که به ذهنت ان میرسد آماده کرده و آن رابا دیگران، ترجیحا افراد بالغ پیرامون خود، مطرح کنید.از روش‌هاي نظارت خشم، مانند فنون آرام‌دهی، تمرکز بر افکار خوشایند، پرت کردن افکار منفی و… استفاده کنید.

     

    از روابط حمایتی بهره‌‌مند شود؛ با دیگران درددل کنید و خودرا تسکین دهید. بار هیجانی درد پیش‌آمده رابا دیگران تقسیم کنید.باور کنید که اکنون «عصبانی» هستید. خشم تفکر شما را غبارآلود و اجازه هر نوع رفتار مناسبی را از شما سلب کرده است.

     

    افکار خودرا وارسی کنید. چنانچه به تنهایی قادر نیستید، از دیگران یاری بگیرید؛ ردپای تحریفات شناختی و خطاهای شناختی را در پیدایش خشم شدید خود جستجو و سپس اصلاح کنید.به یاد داشته باشید، خشم، سریع حرکت می کند و نظارت اوضاع رابه‌دست می گیرد و چنانچه بلافاصله متوقف نشود، زود، دیر خواهد شد.

     

    چنانچه نمی توانید افکار مزاحم انتقام‌جویانه خودرا نظارت کنید، سریعا متخصصان بهداشت روان، والدین و نزدیکان را در جریان قرار دهید و از یاری‌شان بهره‌مند شوید.

     

    تمام کردن یک رابطه عاطفی یا پذیرفتن شکست عشقی ، ساده نیست. جدا شدن از فردی که روزها، ماهها و حتی سال های زیادی رابا او گذرانده اید، میتواند قلب شما را بشکند و این شکست عشقی زندگی رابه کام تان تلخ کند. این احساس طبیعی است اما راههای وجود دارند که میتوانند بهبودی حال شما سرعت بخشند.

     

    ۱. «من خودم را دوست دارم»
    مطمئنا شما خودتان را دوست دارید اما گفتن این جمله و تاکید بر آن از ضروریات است. ما مسئول کارهای خود و به تبع نتایج انتخاباتی که در زندگی میگیریم، هستیم. ما نمی توانیم دیگران را مقصر کارهایی که انجام داده‌ایم یا حتی از انها غفلت کرده ایم، بدانیم. اگر خودمان را دوست داشته باشیم،

     

    قادر به بازرسی احساسات مان نیز خواهیم بود. گذشته ما هر چه بوده، نباید ازآن پشیمان باشیم و خودمان رابه خاطر آن سرزنش کنیم، گذشته هر چه بوده انتخاب ما بوده و بس.

     

    ۲. «من باید شاد باشم»
    آیا شما واقعا شاد هستید؟ مسلما همه ی ما دوست داریم خوشحال باشیم اما مشکل آن جاست که بیشتر اوقات اینگونه نیستیم. ما خودمان رابه خاطر تعداد زیادی از مسائل کوچک و بی‌ارزش ناراحت میکنیم و اذيت میدهیم. چرا؟ شاید به این دلیل که دوست نداریم در آن لحظه احساسات خوب را تجربه کنیم.

     

    اگر خلاف این است، سعی کنید در لحظات سخت به خودتان یادآوری کنید که شما باید شاد باشید. حتی یک لبخند ساختگی در آن لحظه هم میتواند بر تغییر روحیه شما موثر باشد و به مرور لبخند واقعی را بر لبان تان بنشاند. دانشمندان کشف کرده‌اند که لبخند می تواند ضربان قلب فرد را در مواقع استرس زا، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

     

    ۳. «نفرین به او»
    گرچه ما نیز به فحش دادن و ناسزا گفتن اعتقادی نداریم اما ثابت شده که در برخی مواقع استرس زا، بیان جملات منفی میتواند تاثیر مثبتی بر روحیه فرد بگذارد. در واقع شما با بیان جمله‌اي مانند «نفرین به او»، شدت درد و رنج خودرا کاهش می دهید. این جمله رابا خود زمزمه کنید یا حتی آنرا فریاد بزنید، دراین شرایط نه تنها آرام تر خواهید شد بلکه به خودتان نیز ثابت میکنید که قربانی این رابطه شما نیستید.

     

    ۴. «من از مدل مو هاي او متنفرم»
    حتماً برای شما هم پیش آمده که از یکی از عادات طرف مقابل تان متنفر باشید اما بعلت علاقه‌اي که به او دارید، آن رفتار اذيت دهنده را نادیده بگیرید. اما حال زمان آن است که بجای فراموش کردن و نادیده گرفتن، بر آن رفتار تاکید کنید. عشق و علاقه‌اي که به او داشتید را کنار بگذارید و چشم تان را روی واقعیت باز کنید،

     

    حتی اگر چیزی که ازآن کينه داشتید کوچک و ناچیز بود. بعنوان مثال اگر از مدل مو هاي او خوش تان نمی‌آمد، مدام این جمله رابا خود تکرار کنید که من از مدل مو هاي او متنفر بودم. اینکار بشما یادآوری می کند که طرف مقابل تان آنقدرها هم که شما فکرش را میکردید کامل و بی‌نقص نبود و همین واقعیت بهبودی شما را تسریع میکند.

     

    تحقیقات نشان میدهد افرادی که به محض جدایی، روی نکات منفی شریک زندگی شان تاکید می کنند، کمتر از دیگران افسرده میشوند.

     

    ۵. «من بدون او، بهترم زیرا…»

    این جمله تاکیدی برای تعداد زیادی از افراد نتایج مثبتی به همراه داشت. بعنوان مثال زمانی که من از همسرم جدا شدم، مدام به خودم می گفتم: «من بدون او بهترم چون از این به بعد میتوانم توت فرنگی بخورم». آن روزها من عاشق توت فرنگی بودم اما بدلیل آلرژی همسرم به این میوه، من نیز از خوردن آن اجتناب می کردم.

     

    گرچه قلب شما شکسته است اما سعی کنید کارهایی راکه به انها علاقه دارید اما در طول رابطه، به هر دلیلی از انها اجتناب میکردید، انجام دهید. این کارها حتی اگر کوچک باشند، بشما حس مثبتی منتقل خواهند کرد.

     

    ۶. «چند روز از جدایی مان گذشته و حال من احساس میکنم که…»
    با گفتن این جمله شما به خودتان یادآوری می کنید که ساعت ها، روزها و حتی ماهها ازآن روز تلخ جدایی گذشته است و شما به وضوح می توانید تفاوت روحیه تان را احساس کنید. شاید هنوز هم ناراحت و شکسته قلب باشید اما شدت آن به مرور زمان کاهش خواهد یافت و شما میتوانید روند بهبودتان رابه اسانی مشاهده کنید. یادتان باشد که احساسات ما صادق تر و با اعتمادتر از افکارمان هستند، پس به ندای قلب تان اعتماد کنید.

     

    ۷. «من بهتر از او پیدا خواهم کرد»
    شاید گفتن این کلمات برایتان سخت باشد، به خصوص اگر اعتقاد داشته باشید که او واقعا منحصر بفرد بود، اما به ما اعتماد کنید زیرا این جمله می تواند باور شما رابه مرور زمان تغییر دهد. باور کنید یا نه، در نهایت شما با فرد دیگری آشنا خواهید شد که بهتر از او با شما رفتار خواهد کرد، با شما مهربان تر خواهد بود، بشما عشق بیشتر خواهید ورزید و مهمتر از همه ی، قلب شما را نخواهد شکست.

     

     

ارسال دیدگاه

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت رادیکال دانلود محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
طراحی و کدنویسی : رضا دلیر
%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی